Fundacja Fotografii Analogowej i Klasycznych Technik Fotograficznych ANTYKWARIAT FOTOGRAFICZNY

Mokry kolodion / Ambrotypia

Fundacja 25 marca 2015 Mokry kolodion / Ambrotypia, Warsztaty
Mokry kolodion / Ambrotypia

Wszystkim zainteresowanym rozpoczęciem swojej przygody z mokrym kolodionem oferujemy intensywny, jedno- lub dwu-dniowy warsztat, wyczerpujący większość aspektów fotografowania w tej technice. Program warsztatu jest przygotowany dla osób, które nigdy nie pracowały w technice mokrego kolodionu lub dla osób które już pracowały, ale chcą pogłębić swoją wiedzę w tej dziedzinie. Doświadczenie w ciemni jak i w pracy z aparatem wielkoformatowym nie jest wymagane, aczkolwiek będzie przydatne.

Przykładowy program warsztatu z mokrego kolodionu / ambrotypii:

Wykład
W trakcie wykładu warsztatowicze będą uczestniczyli w prezentacji wykonywania fotografii w technice mokrej płyty kolodionowej od początku aż do samego końca – oczyszczenie płyty szklanej, przygotowanie materiału światłoczułego, wykonanie zdjęcia, wywołanie, utrwalenie, płukanie i suszenie oraz werniksowanie. Zostaną również omówione odczynniki chemiczne stosowane w tym procesie.

Ćwiczenia
Cały potrzebny sprzęt i materiały będą do dyspozycji warsztatowiczów – zarówno do pracy w studio jak i w plenerze. Wszystkie szczegóły dotyczące niezbędnego sprzętu fotograficznego oraz obchodzenia się z nim zostaną wyjaśnione. Do dyspozycji uczestników będą aparaty 4×5 cala i 18x24cm. Ćwiczenia praktyczne obejmują przygotowanie i oczyszczenie szkła, oblewanie, uczulanie, naświetlanie, wywoływanie, utrwalanie i werniksowanie płyt.

Podsumowanie warsztatów
Pod koniec spotkania nastąpi przegląd i omówienie wykonanych zdjęć. Omówienie będzie bazowało na rozwiązywaniu problemów – co poszło nie tak, a co się udało. Ta część warsztatów jest w dużej mierze zależna od prac kursantów.

Co dostarczamy:

Na warsztat można przyjść uzbrojonym jedynie w kartkę i długopis. Aparaty, odczynniki fotograficzne i studio będą do dyspozycji warsztatowiczów. Jeżeli masz swój aparat wielkoformatowy i chcesz go przynieść na warsztat – nie ma problemu 🙂

Inne informacje:

  • warsztaty mogą mieć charakter 1- lub 2-dniowy
  • warsztat jest przewidziany dla grup od 2 do 6 osób
  • możliwe są warsztaty wyjazdowe

Więcej szczegółów i rezerwacja poprzez e-mail lub telefonicznie:

e-mail: fundacja@antykwariatfotograficzny.pl

tel.: 501 387 150

W zapytaniu prosimy o podanie terminu jaki Państwa interesuje, liczby osób w grupie, ile dni ma trwać warsztat oraz czy miałby się odbyć u nas czy wyjazdowo w miejscu wskazanym przez Państwa.

O technice mokrego kolodionu:

Technika fotograficzna nazywana „mokra płytą kolodionową” wywodząca się z początków ery fotografii w XIX wieku była pierwszą techniką umożliwiającą uzyskanie negatywu szklanego, który można było łatwo powielać. Dzięki temu stała się także pierwszą masowo używaną techniką fotograficzną. Proces wykonania fotografii polegał na samodzielnym pokryciu cienkiej płytki metalowej lub szklanej światłoczułą warstwą roztworu kolodionu, następnie wykonaniu na niej fotografii przy użyciu aparatu wielkoformatowego i wywołaniu obrazu fotograficznego jeszcze przed wyschnięciem płytki. Czas jaki był potrzebny na zrobienie zdjęcia wynosił 10-15 minut.

Zdjęcia z innych kolodionowych akcji fotograficznych, które przeprowadziliśmy w ubiegłych latach:

Kolodionowy weekend w Instytucie Kultury
Gdańszczanie na szklanej płycie